TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA MDS
Wspomaganie Rozwoju Dzieci Metodą Dobrego Startu prof. M.Bogdanowicz
Metoda Dobrego Startu wywodzi się z francuskiej metody Bon Deport (czyli dobry odjazd, start)
opracowanej przez T. Bubnet, a do warunków polskich została zaadaptowana przez profesor Martę Bogdanowicz- dziecięcego psychologa klinicznego. Metoda ta spełnia wszystkie psychopedagogiczne założenia zaspokająjące potrzeby dziecka. MDS ma wszechstronne zastosowanie do pracy z dziećmi.
Stosuje się ją w terapii i profilaktyce w odniesieniu do dzieci, których rozwój jest zaburzony-usprawniając nieprawidłowo rozwijające się funkcje, oraz do dzieci o prawidłowym rozwoju psychomotorycznym-aktywizując ten rozwój. Jest to więc metoda rehabilitacji psychomotorycznej i zarazem metoda stymulowania rozwoju psychomotorycznego.
Założeniem Metody Dobrego Startu (MDS)
i motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami. Są to funkcje, które leżą u podstaw złożonych czynności czytania i pisania.
Celem metody jest jednoczesne usprawnianie czynności analizatorów:słuchowego, wzrokowego, kinestetyczno-ruchowego, a także kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała, przestrzeni.
Ćwiczenia Metody Dobrego Startu prowadzą do:
• usprawniania uwagi, pamięci
• wyobrażni słuchowej i wzrokowej
• usprawniania motoryki i koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, a więc integracji percepcyjno-motorycznej, harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych
• kształcenie prawidłowej orientacji czasowo-przestrzennej, możliwości wykonywania ruchów dowolnych, coraz lepiej zorganizowanych
• kształcenia zdolności rozumienia, posługiwania się symbolami abstrakcyjnymi, czyli czytanie
i pisanie oraz liczenie
• rozwijania aktywności dziecka
• działa tonizująco na system nerwowy dziecka, rozładowując napięcie emocjonalne; kształcenia sfery intelektualnej
• ćwiczenia dają możliwość ekspresji
Metoda Dobrego Startu w rehabilitacji i w profilaktyce, przeznaczona jest dla dzieci:
Zastosowanie Metody Dobrego Startu w profilaktyce dla dzieci:
• w celu wspomagania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym
• w ramach przygotowania dzieci do podjęcia nauki szkolnej
• w młodszych klasach szkolnych w celu usprawnienie percepcji i motoryki
Każde z zajęć charakteryzuje się pewnym stałym układem obejmującym ćwiczenia indukcyjne, dużej motoryki, ćwiczenia schematu ciała, małej motoryki, orientacji w czasie i przestrzeni, ćwiczenia pedagogiczne i "masaż", rozumiany jako stymulacja dotykowa. Stałość programu zajęć ma za zadanie wytworzenie umiejętności antycypacji, planowania i organizacji czynności według wytworzonego rytmu. A ponadto stwarza warunki sprzyjające do wytworzenia się ładu i poczucia bezpieczeństwa.
Każde ćwiczenie, wykonywane przez dziecko jest zintegrowane, tzn. łączy doznania ruchowe, czuciowe, słuchowe, wzrokowe i emocjonalne. Wszystkie czynności są sprzężone z mową. Mowa staje się regulatorem zachowań ruchowych i jest utrwalana przez powtarzanie. Czynności ruchowe i funkcje mowy wzajemnie się stymulują.
Stopień trudności ćwiczeń dostosowywany jest do wieku i dojrzałości rozwojowej małego pacjenta.
DOBRY START - Poradnia Wielospecjalistyczna Leczenia Zaburzeń Neurorozwojowych Diagnostyki, Terapii i Rehabilitacj
Ul. Wojska Polskiego 12, 56-400 Oleśnica.
Copyright 2009-2014
Tworzenie stron: pixelproject.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone
• KONSULTACJE
• PORADY
• INSTRUKTAŻE
• PROGRAMY TERAPEUTYCZNE
• SPOTKANIA EDUKACYJNE